Het antwoord op de chronische stressrespons.


Het Alexander Concept – een jaartraining als antwoord op de chronische stressrespons.

          Een heleboel vragen kreeg ik van jullie, nadat jullie hebben gelezen
hoe ik sinds kort in een hogere versnelling kan leven én hoe ik vlot kan terugschakelen naar een lagere versnelling, waardoor ik niet meer frontaal hoef te botsen.
Daarom formuleer ik hier voor jullie in een notendop -ahum- waar deze beloftevolle training juist rond draait. 😉

 Het basisprincipe van de training.

De fight or flight response.

Het basisprincipe is eenvoudig: ons menselijk stresssysteem bestaat om ons te behoeden voor gevaar. Levensgevaar zelfs. Kwam je in de oertijd een tijger tegen, dan moest je immers vluchten of vechten. De alom gekende fight or flight response. Automatisch en onbewust geactiveerd in ons menselijke brein.
In onze huidige maatschappij komen we geen wilde tijgers of woeste beren meer tegen. Ons brein lijkt hier echter een stapje in de evolutie te hebben overgeslagen, en activeert de oeroude fight or flight reflex zoals het dat altijd heeft gedaan. Alleen is er voor ons geen levensgevaarlijke tijger meer en kunnen we niet vluchten of vechten…
( De visie van Het Alexander Concept kan je hier lezen. )

(G)een tijger op komst!

Verstarring doordat de tijger ons leven (niet!) komt bedreigen.

Geen tijger, dus ook geen levensgevaar.
Wij hoeven niet te vluchten of vechten tegen moderne stressoren. Hierdoor raakt ons brein in de war en blijft de stressrespons onterecht geactiveerd. Vervolgens worden, zowel in onze geest als in ons lichaam, verstarrende reacties geactiveerd: Freeze!
Zodra onze stressrespons beperkend in plaats van beschermend gaat werken, krijgen we allerlei klachten.

       “ Gedurende 19 jaar was ik huisarts met veel voldoening. Het inzicht dat mensen ziek worden door stress, emoties, gedachten en verleden is mij meer en meer duidelijk geworden tijdens mijn carrière. Oplossingen hiervoor kende ik niet. In maart 2015 volgde ik de training ‘Ander Leven’ in Nederland. Voor het eerst merkte ik dat we invloed hebben op onze autonome processen en dat ons systeem een zelfherstellend vermogen heeft dat we kunnen activeren. ”
Dr. Sofie Reubens op
www.jebreinalsmedicijn.be 

Wat ons oorspronkelijk moest beschermen, gaat ons belemmeren en moet op een andere manier gestopt worden. We moeten met z’n allen leren hoe we onze fight-flight-freeze reactie, ofwel onze chronische stressrespons, kunnen doorbreken.


De concrete aanpak.

Het antwoord op de tijger die niet komt.

Relaxen in een natuurlijke omgeving: zelfs de locatie van deze waardevolle training klopt als een bus.


In de training van het Alexander Concept worden verschillende sleutels aangereikt waarmee je op een diepgaander niveau een actief antwoord geeft op de fight or flight response. Met behulp van deze sleutels geef je een andere boodschap aan je autonoom zenuwstelsel (je onbewuste brein).
Geen freeze, geen fight, geen flight meer… Wél duidelijke taal die de chronische stressrespons doorbreekt en een andere, behulpzame respons teweeg brengt. Je staat weer in je eigen kracht!

De juiste tools hanteren met de juiste focus.

Enkele methodes die hiervoor gehanteerd worden in de training, zijn op zich al wijdverspreide en gekende materie:
* positief selecteren: focussen op wat goed loopt
* belemmerende overtuigingen stoppen
* behulpzame overtuigingen gebruiken
* behoeftes en verlangens erkennen
* …

Daarbovenop worden eenvoudige, actieve sleutels gebruikt, die dienst doen als taal die ons autonoom zenuwstelsel duidelijk kan begrijpen. En net díe taal, is de kracht van dit verhaal. Net dàt soort sleutels, heb ik bij geen enkele andere training of visie mogen ontdekken. En net díe handelingen, zijn niet zomaar in woorden te beschrijven.

         Ik ben nu drie maanden ver en heel tevreden met mijn nog steeds toenemende positieve veranderingen. Daar waar ik voorheen jarenlang het gevoel had dat ik stond (lag!) te dweilen met de kraan open, weet ik nu hoe ik de kraan kan dichtdraaien en ten volle van het leven kan genieten.
Mijn herstel is nu écht van start gegaan!

 

De doelgroep van de training. 

Deze training is waardevol voor íedereen die sterk in het leven wil staan.

Ten volle genieten: een cadeau voor íedereen!

De manier waarop de aangeboden sleutels werken, staat los van fysieke, sociale, psychische of mentale klachten (of het ontbreken daarvan). Ons autonoom zenuwstelsel maakt namelijk geen onderscheid in de oorzaak of aard van de trigger. Een fysieke stressor –virus, ontsteking, pijn- ontketent in ons brein dezelfde reactie als een emotionele prikkel –verlies van een dierbare, ingrijpende gebeurtenissen, nare herinneringen. Op die manier zijn lichaam en geest onlosmakelijk verbonden met elkaar.
Het hanteren van de aangeboden sleutels van de training, zet een stop op de automatische stressrespons en maakt hierdoor ruimte vrij voor het, van nature aanwezige zelfherstellend vermogen, zowel op fysiek als op psychisch, emotioneel of mentaal vlak.
Ook voor wie gezond functioneert, biedt de training nieuwe invalshoeken en eye-openers om ten volle van het leven te genieten.

 

Het avontuur aangaan.

Niet voor niets heet de onderneming die het Alexander Concept in een jaartraining aanbiedt ”Ander Leven”.
Niet voor niets spreken zij die het al hebben aangedurfd sinds de start van de training over hùn ander leven en merken zij relevante, noemenswaardige positieve veranderingen.

          Wat ik ook deed, de veranderingen onderweg naar mijn herstel bleken in ’t beste geval bij mondjesmaat, met muizenstapjes. Nu lijk ik wel zevenmijlslaarzen gevonden te hebben. Ik hoef niet meer te dweilen met de kraan open, ik hoef geen water meer naar de zee te dragen.
Ik draai de kraan toe en geniet van mijn ander leven!

      

Steeds meer mensen vinden hun weg naar deze training.
Zij dweilen niet meer met de kraan open.
Zij draaien de kraan toe en hebben weer ruimte om volop van het leven te genieten.

Durf jij het avontuur aan te gaan?
©MijnHerstel

Meer lezen:
www.anderleven.nl
www.jebreinalsmedicijn.be
https://timemanagement.nl/omgaan-met-stress/
Frontaal Botsen, of net niet!
Leven in een Zesde Versnelling

Geef een reactie

