De overstap – Deel 1

 

Een zonnige donderdagmorgen.
De bus richting stad zit bomvol.
Kinderen in fluohesje.
Begeleiders idem dito. 

Zou ik hen vragen om op te staan en een plaats vrij te maken?

Het blijkt niet nodig, de juf noemt enkele kinderen bij naam en vraagt hen om op te staan. Ik glimlach en bekijk de vrolijke bende kinderen. Ik denk aan mijn eigen zoontje, die niet veel ouder is dan hen. In stilte droom ik ervan om eens mee een schooluitstap te begeleiden. Ik geniet van de gedachte dat ik dit ooit wel ga kunnen. Ook al is mijn zoontje tegen die tijd de leeftijd dat mama welkom is bij vrienden misschien wel helemaal ontgroeid…

Een volgende halte.
Een grote bende jongeren scharrelt rond de verzamelplaats.
Moeten die er ook nog allemaal op?!
De vaste reizigers van deze buslijn kijken hun ogen uit.
Dit zijn we niet gewoon op deze anders redelijk rustige lijn.

Stoere pubers in hippe kledij stappen op.
Enkele oudere regelmatige reizigers wurmen zich tussen de volle wandelgang in de bus.
Een mooie dame met een brace aan haar linkerknie hinkelt als laatste wat onhandig de bus op.

Terwijl ik merk hoe de stoere jongens en oudere reizigers kordaat een plek innemen die de lagere schoolkinderen intussen ook al hebben afgestaan, zoek ik een manier om van achteraan te zorgen dat ook deze dame kan zitten.
”Hier mevrouw B.,” roept de zonder twijfel stoerste macho plotseling de dame bij naam.
Ze blijkt hun docente te zijn en de leerlingen van de klas maken schuifelend plaats zodat hun lerares kan gaan zitten op de plaats die mister macho al had ingenomen en spontaan voor haar afstaat. Met een glimlach bedankt ze haar stoere leerling bij naam en ik kijk vertederd toe hoe het oog mij ook deze keer weer heeft bedrogen.

Hier en daar ontstaan gesprekjes in de bus.
Dat de leerlingen van de lagere school naar het park gaan.
Dat het een mooie dag is om naar het park te gaan.
Dat er ”oei, ook bij deze halte!” weer geschuifeld moet worden om nóg iemand op de bus te laten.


Ik geniet van het geroezemoes.
Ik geniet van de jonge ontdekkingsdrang van de allerkleinsten op de bus.
Tot we het park bereiken…

“Derde leerjaar, neem je rugzak en maak je klaar om af te stappen bij de volgende halte!”
Duidelijke taal van een juf, vlot vertrek van de leerlingen, veel wuivende handjes van jonge ukkies die uitgelaten lachen wanneer ze me zien terugwuiven.
Die gaan een leuke dag in het park tegemoet!

Derde leerjaar…
een jaartje jonger dan mijn zoon.
Op uitstap naar hetzelfde park als hij ook met zijn school doet.
En weer dwalen mijn gedachten met milde heimwee af…

Even later hoor ik de mooie dame:
”4 kantoor! Hier is’t aan ons he.”
De hippe tieners luisteren naar hun juf en verzamelen in groepjes aan de deuren om af te stappen.

Dit is de halte van de kinépraktijk waar ik eerder kwam voor fasciatherapie. Wat was het handig om hier terecht te kunnen!

Mijn fasciatherapeute is recent echter van praktijkadres veranderd…
Ik kijk er tegenop een eind verder te reizen.
Zo meteen moet ik een overstap maken en alles bij elkaar geteld ben ik aan deze onderneming toch wel ettelijke uren van mijn dag kwijt.
Tot wanneer is het sop de kolen nog waard?

Plots raakt de bus weer aan z’n normale populatie:
4 kantoor stapt uit.
De energie van de kids zindert nog na bij de regelmatige reizigers.


Allen verwonderd door die onverwachte hoeveelheid passagiers.
Allen benieuwd om een greintje van die jonge, gretige geesten te mogen ervaren.
Allen blij om een deeltje van hun enthousiasme en nieuwsgierigheid te mogen proeven.
Allen klaar om in een open stemming opnieuw de eigen orde van de dag aan te vatten.

 

Zo ook ik, en ik maak me klaar om mijn overstap te maken en deel 2 van mijn reis aan te vangen.

 

(Volg deze blog voor deel 2…)

©MijnHerstel

4 gedachtes over “De overstap – Deel 1

  1. Zeer benieuwd naar deel 2 😉
    Mooi geschreven, vooral de verborgen boodschap!

Geef een reactie

