TOP5tips

5 tips om je levenskwaliteit te verhogen

Hoe doe je dat dan, werken aan herstel? Hoe geef je jezelf de beste kansen om je levenskwaliteit te verhogen?

Wat je belangrijk vindt in je leven, is natuurlijk heel persoonlijk en kan alleen jijzelf bepalen. Een goede gezondheid blijkt echter nagenoeg voor iedereen cruciaal om ten volle van het leven te genieten. We zouden er allemààl voor tekenen: gezond en energiek door het leven gaan!

Hoe het ook zij in deze fase van jouw leven, er zijn enkele standaardprincipes die je kunnen helpen om je gezondheid te verbeteren en je levenskwaliteit te verhogen. Iedereen kan ze in min of meerdere mate toepassen, maar voor mensen met een invaliderende chronische aandoening zijn ze echt essentieel! Volgende top 5 is een vereenvoudiging van de revalidatieprincipes die ik en veel lotgenoten al jaren volgen:

1- Doseren en variëren.
Wissel activiteiten van fysieke, emotionele, sociale en mentale energie af met elkaar. Pas de duur van je activiteit aan volgens je persoonlijke draagkracht. Je zal verbaasd zijn hoe helend dit kan werken voor je lichaam én je geest!

2- Rusten en bewegen.
Wissel je rustperiodes af met lichamelijke oefening en aerobe training volgens je eigen mogelijkheden. Milde aerobe training zoals wandelen, fietsen of zwemmen zorgt voor zuurstof in je lichaam, een goede bloedsomloop en een soepelere lichaam en geest.

3- Ademen.
Bewust en langzaam ademen zorgt voor innerlijke rust en souplesse. Het komt tevens je bloedsomloop en je organen ten goede. Er bestaan verschillende ademhalingsoefeningen die je hierbij kunnen helpen, eventueel kan je je hierbij laten begeleiden door een kinésist.

4- Voedingsintoleranties en andere triggers aanpakken.
Voedingsintoleranties kunnen allerlei fysieke én emotionele klachten veroorzaken of verergeren. Ook andere zaken zoals allergie, stress, koude, tocht, smog, belemmerende overtuigingen…  kunnen klachten uitlokken. Je persoonlijke triggers ontdekken en aanpassingen maken waar mogelijk, kan veel verbetering brengen voor je gezondheid!

5- Aanvaarden.
Eén van de grootste uitdagingen die op je weg komt wanneer je lichaam het laat afweten… Aanvaarden verloopt in fases en gradaties, komt voor in hoogtes en in laagtes, maar brengt alleszins enige rust en vrede in jezelf, wat op zich al energie vrijmaakt voor andere dingen.


Klinkt best mooi en overzichtelijk, niet?
In de praktijk is het een allesbehalve evidente investering! Het vergt heel wat inspanning om met deze tips systematisch aan de slag te gaan, grondig te revalideren en deze andere manier van leven te blijven volhouden. Bovendien: hoe ernstiger je beperkingen, hoe intensiever en langduriger je revalidatie…

Het grote voordeel is wél: wanneer je het volhoudt, verhoogt je levenskwaliteit en wordt je revalidatieschema steeds soepeler. Door een afname van klachten en toename van je persoonlijke veerkracht wordt het daarenboven steeds méér genieten van het leven. Een echte aanrader dus! 🙂

©MijnHerstel

8 gedachtes over “TOP5tips

  1. best ambitieus je top 5… eigenlijk zou “aanvaarden” op 1 én op 5 kunnen staan want daar begint en evolueert alles mee.

  2. Dat is waar Patrice… pas wanneer je eerst aanvaardt dat er iets echt aan de hand is én dat geen enkel pilletje je zomaar zal helpen, zal je een gedreven revalidatie opstarten. En gedurende de rest van de evolutie komt dat aanvaarden steeds opnieuw opduiken 😉

  3. Zo herkenbaar en dan af en toe pas op de plaats maken..

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s